بسم الله الرحمن الرحیم

شناخت

مراحل دین عبارت اند از:

1-معارف: شامل وحی ، معاد و تمام خودآگاهی های فردی و شخصی

2-عقاید: که شامل گره خوردن شناخت انسان با احساس می باشد ، که می توان ایمان را نیز به آن نسبت داد.

3-نظام: که از عقاید و معارف گرفته شده و در نظام اسلامی قابل اجراست مانند نخ و دانه های تسبیح ...

که نظام ها به ترتیب شامل :

نظام تربیتی

نظام فکری

نظام اجتماعی

نظام سیاسی

نظام حکومتی

4- حکم : که در نظام های قبلی احکام جاری می شوند.

نقش ولایت در دین:

در بیماری جسمی ، بدن بدن توست ولی ولایتش دست پزشک است ، ماشین ماشین توست ولی ولایتش دست مکانیک است پس ضرورت وحی در قاموس ولایت برای اجرای احکام در نظام حکومتی دینی پذیرفته می شود ، که در ابتدا با ولایت الهی شروع می شود و در ادامه در ولایت پیامبران و ائمه تا به امروز ادامه پیدا می کند.

اندازه و مقدار نصرت و ولایت در این راه به مقدار قابلیت و شکر و سلوک فرد بستگی دارد ، هر اندازه از جهاد و هجرت فاصله بگیرد ، از ولایت دور می شود و اگر از ایمان و هدف فاصله گرفت ، از نصرت محروم می شود و آن جا که به کفر روی آورد درگیری با او آغاز می شود.

سکولاریسم در بطن زندگی دینی:

در مراحل دین هر کدام باشد و به مرحله ی بعدی نرسد یعنی سکولاریسم ...

معارف باشند ولی عقیده نشوند ... سکولاریسم

معارف و عقاید باشند ولی نظام نشوند ... سکولاریسم

معارف و عقاید و نظام ها( تربیتی تا حکومتی ) باشند ولی احکام جاری نشوند ... سکولاریسم

معارف و عقاید و نظام و احکام باشند ولی ولایت الهی پیامبران و ائمه و جانشینان آنها نباشد ... سکولاریسم

چهار جنبه ی سکولاریسم را می توانید در کشورهای مختلف منطقه و جهان حس کنید.

ضرورت تشکیل حکومت اسلامی:

ما این انگیزه و ربط و هدف و تربیت و تشکل و جمع و قیام و تقیه را داریم ، آیا اینها خصلت حکومتی ندارند ؟

ما قوانین قضایی و جزایی و مالی و پولی داریم ، آیا اینها خصلت حکومتی ندارند؟

فرصت مغتنم:

یهودیت با حضرت اسحاق (ع) شروع شد که حتی با ظهور و حتی بالاتر از آن حضور موسی (ع) حکومت از رسالت جدا بود ،

که طبق آیات قرآن از جمله:

 اذ نادی ربک موسی ان ائت القوم الظالمین 10 شعرا

ماموریت حضرت موسی (ع) این بود که :

1-رها کردن مردم استثمار گشته

2-دادن صلابت به این مردم

و الان که بعد از آمدن 124000 پیامبر الهی و حکومت تقریبا 4 ساله و 9 ماه حضرت علی (ع) و اندک حکومت حضرت امام حسن(ع) فرصتی به دست آمده که در اختیار کسی نبوده.

به طوریکه تقابل حق و باطل به بیشترین حد خود رسیده :

در هر زمانی که هر اندازه علی بودن علی(ع) آشکارتر شود و ابعاد گسترده تر نمودار شود بر عمر وعاص بودن عمروعاص ها در ابعاد حیاتشان می افزاید و بالعکس هر اندازه عمروعاص بودن عمروعاص ها آشکارتر شود و ابعاد گسترده تر نمودار شود بر علی بودن علی و پیروان راه علی در ابعادشان می افزاید.

مثال ملموس:

تقابل استکبار با جبهه ی حق آن قدر بالا رسیده که حاضر است منابع نفتی خود را به باد دهد از 120 دلار به 40 دلار برساند تا جبهه ی حق را تضعیف کند.

منابع:

شناخت استاد صفائی حائری

درسهایی از انقلاب (تقیه ، انتظار، قیام )استاد صفائی حائری

از معرفت دینی تا حکومت دینی استاد صفائی حائری

بررسی استاد صفائی حائری

حق و باطل علامه جعفری

و منابع غرب شناسی

والسلام - واحد آموزش