بزرگترین شعائرالهی که بایداحیا کنید همین نظام خانواده است
استاد درآغاز این جلسه، مسیر کمال انسان در عالم هستی را متذکر میشوند. به
این صورت که : انسان چون دارای اختیار است، خصوصیات کمالی انسان را نیز
داراست. مقام ملائکه ثابت است و بالاتر نمیرد، اما این انسان است که میتواند از
ملائکه نیز بالاتر رود و این کمال به واسطه اختیار او محقق میشود.لازمه انتخابات
گری انسان، وجود خیر و شر است . خداوند در قرآن کریم میفرماید :" ما شما را با
خیر و شر امتحان میکنیم و همچنین بعضی را با بعضی دیگر امتحان میکنیم "
بنابراین مسیر حقیقی کمال انسان در جدال تاریخی بین حق و باطل ( خیرو شر)
است. ماباید حتماً در مقابل جریان شرک، نظام سازی کنیم، چون تنها راه مقابله با
جریان شرک نظام مند، این است که نظام مند وارد صحنه شویم ونظام مند فکر
کنیم و این راه قطعا با سختی همراه بوده و انتخاب انسان هم باید بر اساس
معرفت او باشد نه منفعت ( ظاهری )او. ازنشانه های معرفت,صبر است وزمانی
معنی می یابد که کسی نسبت به شما بد کند و شما در قبال عمل او،صبر کنید.
ظهور صبر در سختی های زندگی است.میگوییم حضرت زینب ( س ) کامل است،
چون انتخابش با معرفت است.
استاد در ادامه ی مبحث متذکر شدند حفظ نظام از اوجب واجبات است، درموردنظام
خانواده هم همین طور است. ریشه بسیاری از درگیری ها این است که خودمان
رابطه مان را با خدا گم کرده ایم.همه نورانیت بانو مجتهد امین را خارج از خواندن
فلسفه و... باید دریک سلوک دینی وخانواده ایشان جست وجو کنیم. بانو مجتهد
امین میگویند : اثر آنچه که بیان میکنم، نمیخواهم بگویم در ارتباط من با غیب است،
من هیچ کدام از این ها را با کتاب فرا نگرفته ام.باید بفهمید وقتی نظام خانواده را
دردست گرفتید, بزرگترین شعائرالهی که بایداحیا کنید همین نظام خانواده است .
اینجا کمال محسوب می شود.
پیشه پیامبران الهی این بوده است که :. ...وما در مقابل تمام اذیت کردن هایشان،
صبر میکنیم. وعلی الله فلیتوکل المتوکلون ( آیه 12 سوره ابراهیم ) صبر ایشان به
خاطر شناختن مسئله بزرگتری به نام " احیای نطام دینی " بوده است. البته باید
توجه داشت که نبایستی در این مسیر، ظلم پذیر بود. خداونذ در آیات 32 تا43 سوره
حج احیای شعائر الهی رابیان میکند.طبق قران بزرگترین شعائرالهی نظام سازی
است.استاد ضمن اشاره به آیه 32 فرمودند: " ومن یعظم شعائر الله فانها من تقوی
القلوب"( هرکسی شعائر الهی را زنده نگه دارد از تقوا برخوردار است )و اینگونه
ادامه دادند : مثلاً قربانی کردن، یکی از شعائر الهی است وخدای متعال در کتابش
میفرماید :( گوشت و خون این قربانی ها به خدا نمیرسدلکن تقوای شماست که به
او میرسد ) وبعد در آیه 38 متذکر میشود اگر شعائرالهی را زنده نگه داشتید،
درگیری با جبهه کفر حتمی است یکی از نمونه های بارز شعائر الهی، عدالت مولا
امام علی ( ع ) است. همچنین خداوند در آیه 39 سوره حج میفرماید :[ ( دردرگیری
حق وباطل ودفاع از شعائر الهی ) مظلوم واقع میشوید ] و این سنت خدا در عالم
است. این نزاع در زندگی روزمره نیز به چشم میخورد و علاوه بر مظلوم واقع شدن،
ممکن است اخراج هم شوید. حال طبق آیه شریفه 41 سوره حج [(الذین ان مکنهم
فی االارض...)همه این ها مقدمه میشود تا حاکمیت بدست آوردید ]شرایط حاکمیت
چیست؟ 1 - برپایی نماز 2 - ادای زکات 3 - امر به معروف و نهی از منکر
استادمحترم ضمن اشاره به تأکید رهبری بر " امر به معروف و نهی از منکر" ، بیان
داشتند : چرا ستاد امر به معروف و نهی از منکر تبدیل شده است به ستاد احیای
حجاب (فقط )؟در کجای دین، این فریضه الهی فقط به حجاب منتهی شده؟ وظیفه
مهم تر و اولویت برتر حفظ نظام است که در سایه آن حجاب رعایت میشود.
ایشان تاکید کردند : اگر میخواهید زن منتظر باشید، باید از وضع موجود ناراضی، و
برای وضع موعود تلاش کنید. علت سختی این مسیر و امتحان های آن در آیه پایانی
سوره حج بیان میشود ؛ با القای شیطان در آرزوها!!!شیطان از هر طریقی بتواند،
سعی در سد کردن مسیر و رسیدن به آرزوها و اهداف اصلی می کند،همان طور
که قبلا گفتیم ،خصوصیت یک تمدن، فرآیندمدار بودن و به طول انجامیدن شکل گیری
آن است. نباید با قضیه احساسی برخورد شود.نباید عجله کرد. حضرت آقا میگویند :
دشمن برای10، نه بلکه 20 و نه بلکه برای 50سال شما برنامه دارد!!وماهم برای 50
بلکه 100 و150 سال آینده شان برنامه داریم. برای روشن شدن مبحث باید بیان
کنیم,در قرآن کریم سه کلمه داریم :
1 -اطاعت 2- تبعیت 3- ولایت
[ اطاعت ] : در قرآن کریم داریم از 3 گروه اطاعت کنید و از 30 گروه اطاعت نکنید.
[ تبعیت ] : خصوصیت تبعیت، قلبی بودن آن است. قرآن کریم میفرماید از
11گروه تبعیت کنیدو از حدود 22 گروه نه.( از هوای نفس،از غفلت و...)تبعیت نکنید.
[ ولایت ] : در بحث ولایت، از قلب هم بالاتر میرویم.
برای مثال، سلمان فارسی ولایت مدار بود و مطیع اوامر ولی خدا،حضرت علی (ع )،
اما زبیر اینگونه نبود. سلمان از همان اول سکوت کرد چون دانست که زمان، زمان
سکوت است. اکنون نیز باید تبعیت از رهبری کرد و ولایت مدار بود.مثلا افرادی وارد
سفارت انگلستان شدند،درحالیکه آقا فرمود :من این کار را دوست نداشتم چون
وقتی خودتان سفیر یک کشور را پذیرفتید و معاهده آن را قبول کردید، این کار
شایسته نیست خداوند متعال در هر تاریخی برای هر فردی یک تقدیری نوشته
ومشخص کرده است.
امام علی علیه السلام (ع) در پایان خطبه 190 نهج البلاغه میفرماید: نمیخواهد
سرو صدا کنید.عجله نکنید برای چیزی که خدا برایتان عجله نکرده است.
فکر میکنید خدا برای آوردن امام زمان ( علیه السلام ) عجله میکند؟
در زیارت عاشورا، سه تا لعن داریم : اسست اساسکم، دفعتکم عن مقامکم،
قتلتکم این سه مسیری است که امامتان را میکشید!!!اول پایه ظلم گذاشته
میشود و امام از جایگاه خود خارج میشود .اولین کسانی که امام زمان خود را
میکشند، کسانی هستند که درکی از جایگاه ایشان ندارند و جایگاه حقیقی امام را
نمیبینند. بنای خدا بر این نیست که امامی را بین مردم بیاورد و به مردم امر کند که
دنباله رو آن باشند، نه، بلکه باید مردم دنبال امام خود بروند تا خداوند امام رابفرستد.
برای متقاعد کردن جمعیت کثیر، باید در صحنه رفت. صبرلازمه کار است.در روایتی
آمده که فرج محقق نمیشود مگر اینکه مردم را یأس فراگیرد.عقل جمعی باید به
مرحله ای برسد تا نیاز پیدا کنند تا فرج محقق شود.
استاد ارجمند فرمودند:امام یعنی نظام سازی؛ در زمان امام صادق علیه السلام ،
افرادی میگفتند:آقا قیام کنید؛ ایشان میفرمود:نحن اعلم بالوقت؛ یعنی الان وقت
قیام نیست و ما بهتر میدانیم زمان آن، چه وقت است.خصوصیت مومن این است که
عرفان نسبت به زمانه دارد. طبق روایات، عاقلان سه نشانه دارند:1 - عارف به زمانه
2- مقبلا به شأن؛یعنی ازاین شرایط استقبال میکنند و براین باورند که هنوز آرمانترین
وجه را پیدا نکرده اند و 3- حافظا علی لسانه.مسئله بعدی، تقابل نکردن با تقدیر
است. امام علی ( ع ) میفرماید : لیس للعاقل اعتراض المقادیر. ... برعاقل نیست
که به تقدیرات خدا در عالم اعتراض کند . حق شما نیست که اعتراض کنید چون
تقدیر خدا در جای خود است ،شما در جای خود نیستید!
بحث اجل اجتماعی، بحث تمامیت یک فکر یا تمدن است.
تا زمانی که منطق وجود دارد، پابرجایی هم هست اما اگر منطق کنار رفت و جای
خود را به تمسخر، زور، کتک و..داد، میتوان فهمید که اجل آن فرا رسیده است،مثلاً
غرب، با کشیدن کاریکاتور پیامبراکرم( صلی الله علیه و آله )،اثبات کردکه تمدن غرب
رو به پایان است. طبق قرآن، اجل هم برای فرد است هم برای اجتماع( آیات 61
نحل، 34و59 کهف )نگویید چرا آمریکا و اسرائیل از بین نمیروند؟ خداوند موعدش را
مشخص کرده است. ( آیات 34 اعراف وحجر )دلواپس نباشید واگر نتیجه نگرفتید،
ناامید نشوید.
ایشان در تحلیل نظام دو چیز را متذکر شدند:تکوین( اجبار )و تشریع( اختیار درحیطه
اختیار، خود انسان اجلش را جلو و یا عقب میندازد اما آخرش اجبارخداست( کتاب
معلوم)کسانی که در مقابل پیامبران الهی ایستادند، به محض ایستادگی ،نمردند
چون اجل مشخص دارند، برحسب سنت خداوند، مهلت داده میشوند تا بر گناهان
خود بیفزایند.آیت الله جوادی آملی، در خصوص آیات( 96-94 سوره اعراف) میگویند :
اگرکسی به این آیات توجه کند،اصل اعظم سنت های خدا در جهان را میتواندخوب
بشناسد. درتاریخ ، وقتی بحران روی بحران می آید، طلوع یک حقیقتی در راه است
وقتی خداوند طلوع را در صحنه می آورد ,شما می توانید اینگونه از بحران ها خارج
شوید .چه کسی این بحران را ایجاد می کند؟خود شما این بستررا فراهم می کنید.
اما اصل ایجاد کننده بحران ها کیست ؟ خودخداوند, یادتان نرود خداوند می خواهد
دراین دنیا من وشمارا به کمال برساند پس بستر وشرایط را فراهم می کند تا
بفهمید اگرمن این راه را رفتم و به اینجا رسیدم چه کسی این راه را فراهم کرده
است؟مردم باید بفهمند ظلم فرعون تا کجاست؟ ظلم جهانی کجاست ؟ وبفهمند
همه نظام در دست خداوند است
استاد در پایان اظهار کردند, تمام علومی که بشر آورده ،برای حفظ نظام
خانواده و زن جز بحران برای زن کار دیگری نکرده است
در این جلسه استاد اجل ها را بیان کردند وفرمودند یک راه نجات وجود دارد
که جز از طریق دین نیست.
در ادامه جلسات نیز میخواهیم نشانه های افول تمدن غرب واحیای تمدن حق
را مشخص کنیم وشما باید آرام آرام در این فضا فکر کنید
خدایا ما را از سازندگان تمدن نوین اسلام واقعی قرار بده. آمین
نکته:حاج آقا موسويان در رابطه با شعائر و رعایت عدالت ( مثلاً درمورد تعدد زوجات )، کتاب " نظام خانواده در اسلام " شهید مطهری را پیشنهاد کردند.